5 tips om het hongergevoel te beperken

De misselijkheid van het eerste trimester is verdwenen en de eetlust komt terug. Soms zelfs wat te veel! Gebruik de tips om een hongergevoel gevolgd door een te grote hoeveelheid tussendoortjes en een ongewenste gewichtstoename te vermijden.

1/ ZORG VOOR RUST

Om rustig aan tafel te gaan en goed te kauwen, moet je langzamer (en dus minder) eten. Daardoor werkt de spijsvertering ook trager zodat je langer een verzadigd gevoel hebt. Ook de tijd tussen de verschillende maaltijden speelt mee! En wanneer stress op je eetpatroon dreigt te wegen, adem dan diep in met je buik en adem vervolgens langzaam uit door je mond alsof je door een rietje blaast. De drang om te zondigen zal snel verdwijnen.

2/ KIJK NAAR DE GLYCEMISCHE INDEX VAN JE VOEDSEL

Om te voorkomen dat je lichaam de hele tijd honger lijdt, bied je het in de eerste plaats gewoon voedingsmiddelen aan waarop het lange tijd kan teren. Met andere woorden voedingsmiddelen met een lage glycemische index die je bloedsuikerspiegel niet plotseling zullen verhogen ... om vervolgens een reuzehonger te veroorzaken en jou te doen hunkeren naar snacks. Probeer je in het algemeen te richten op natuurlijke voeding (volkorenpasta, groenten ...) en kook alles best beetgaar want hoe langer voedsel gekookt of gepureerd wordt, hoe meer de glycemische index stijgt.

3/ EET MEERDERE LICHTE MAALTIJDEN

Vers fruit, yoghurt of vruchtenmoes ... al die voedingsmiddelen kunnen 's morgens of 's middags zonder zich achteraf op de weegschaal te wreken. En zelfs 's nachts zijn ze een optie als je echt te veel honger hebt. Een groot glas water drinken met kleine slokjes helpt eveneens om niet alleen de maag te vullen en de drang naar een tussendoortje te temperen, maar tegelijkertijd ook het lichaam goed te hydrateren.

4/ MISLEID JE OGEN EN MAAG

Het gebruik van kleine borden (dessertborden) voor het hoofdgerecht is een goede truc om het gevoel te hebben dat je de portie vergroot zonder een hogere calorie-inname. Net zoals je met een volle maag in de winkel minder in de verleiding komt om een taart mee te nemen of zelfs al ter plaatse op te eten.

5/ HOUD JE ADEM FRIS

Poets je tanden telkens na een maaltijd of tussendoortje om niet alleen gaatjes en tandsteen te beperken, maar ook je adem te verfrissen: de drang om dit gezonde gevoel te verpesten met een chocoladebroodje is meteen van de baan!

Zal je ook leuk vinden

Afbeelding
advice accompagner mini
Zwangerschap

Voorbereiding op de geboorte

Wie vergezelt mij op de grote dag?

Afbeelding
advice serenite mini
Zwangerschap

Voorbereiding op de geboorte

Welke methode om in alle rust te bevallen?

Afbeelding
advice accouchement papa mini
Zwangerschap

Voorbereiding op de geboorte

De bevalling, hoe de vader het beleeft