Instructies voor een tabakvrije zwangerschap

Het is bekend dat tabak schadelijk is, maar stoppen met roken blijft een moeilijke stap... Mama-to-be en een roker? Stop met je schuldig te voelen en te stressen, motiveer je: het is nooit te laat om te stoppen met roken!

Inzicht in de gevolgen van roken is al een eerste stap...

Een zwangerschap is voor iedere rookster de ideale reden om te stoppen met roken. Maar voor sommigen blijft het een erg moeilijke stap. In Frankrijk is maar liefst 30% van de zwangere vrouwen niet in staat om voor het einde van hun zwangerschap komaf te maken met hun verslaving. Een belangrijke oorzaak hiervan is de onduidelijkheid rond de schadelijke gevolgen van tabak.

De placenta kan niet alles filteren: tijdens de zwangerschap krijgt de baby zuurstof via het bloed van de toekomstige mama. Het bloed van rooksters zit echter vol met schadelijke stoffen. De moederkoek kan niet alles tegenhouden, waardoor die stoffen via de navelstreng tot bij de foetus geraken. Bovendien vernauwt tabak de aders, wat de zuurstoftoevoer naar de baby beperkt.

Meerdere gevolgen:
- het is bewezen dat baby's van rooksters een groeiachterstand oplopen in de baarmoeder. Die baby's zijn bij de geboorte lichter en minder groot, hun schedelomtrek is kleiner en ook hun longen hebben een groeiachterstand.
- Bovendien komen ademhalingsproblemen vaker voor bij baby’s van rooksters, die tevens drie keer meer kans hebben om te vroeg geboren te worden.
- Ook belangrijk om te weten is dat roken de kans op misvormingen, een miskraam en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vergroot.

Inzicht in de schadelijke gevolgen van roken volstaat echter niet. Hulp zoeken en een aangepaste aanpak zijn vaak ook nuttig. De juiste methode om te stoppen is cruciaal Iedere nicotineverslaving is persoonlijk (psychologisch, fysiologisch …). De methode om te stoppen moet dat dus ook zijn. “Volhouden” om uiteindelijk toch opnieuw te bezwijken is niet bepaald een bemoedigende gedachte ...

Gespecialiseerde raadplegingen: heel wat kraamafdelingen bieden dergelijke diensten aan en werken samen met de moeder een aanpak op maat uit. Daar horen ook cognitieve therapieën bij. Dat is de beste oplossing voor vrouwen die vanaf het begin weten dat ze in hun eentje niet gemakkelijk zullen kunnen stoppen.

Nicotinevervangers: pleisters, kauwgom … kunnen gebruikt worden door zwangere vrouwen, verminderen de ontwenningsverschijnselen en beperken de risico's. Ze moeten wel voorgeschreven worden door een arts of tabacoloog.

Alternatieve geneeswijzen: acupunctuur, ooracupunctuur, hypnose … wekken een afkeer voor tabak op en kalmeren tegelijkertijd de emoties. Sofrologie helpt dan weer bij het ontwikkelen van psychologische mechanismen om de ontwenningsverschijnselen op te vangen. Verzamel zoveel mogelijk tips om vol te houden!

Jezelf wijsmaken dat minder dan 5 sigaretten per dag roken nog aanvaardbaar is, slaat nergens op: er zit nog steeds koolstofmonoxide in, de voornaamste boosdoener. Bovendien nemen verstokte rooksters die afbouwen diepere trekken, waardoor plots zelfs nog meer schadelijke stoffen uit de ontbranding (teer en koolstofmonoxide) worden opgenomen in je lichaam. Je stopt dus beter volledig met roken met behulp van een weloverwogen methode.

Onderstaande tips kunnen u helpen de verleiding te weerstaan:

Nabootsing van de beweging: neem een pen in de hand en breng die naar je mond. Kortom, vervang de handbeweging die bij het roken hoort, bijvoorbeeld aan de telefoon …

Afleiding: doe iets anders met je handen, zoals je huid verzorgen. Dat is even aangenaam als nuttig.

Een fris gevoel: door je tanden meerdere keren per dag te poetsen, maakt dat gezonde gevoel de gedachte aan een sigaret afschuwelijk.

Geen verleiding: drink geen koffie na de lunch, want die zal jou automatisch herinneren aan de gebruikelijke sigaret.

Eten of drinken: liefst een groot glas water dat het verlangen wegneemt, de honger stilt en hydrateert. Eet geen snoep of kauwgom, ook geen suikervrije varianten. De klassiekers zitten boordevol snelle suikers die te veel honger in de hand werken. De suikervrije versies bevatten dan weer polyolen die voor sommigen moeilijk verteerbaar zijn, wat leidt tot gisting, maag- en darmgassen en een opgeblazen gevoel.

Een ontspannende pauze: met een buikademhalingsoefening die de spanning wegneemt of een sessie positieve visualisatie. Als het verlangen naar een sigaret te groot wordt, stap dan in elk geval gerust opnieuw naar een specialist, die je zal helpen met je zoektocht naar een geschikte methode om te ontwennen.

Hoe zit het met de e-sigaret? De e-sigaret was een groot commercieel succes, maar was tevens voer voor discussies. Studies tonen aan dat dit product in verhouding minder giftige stoffen bevat dan tabak, maar geen enkele algemene studie kan aantonen dat het ook op lange termijn onschadelijk is. Bovendien bevatten de vloeistoffen naast alcohol ook chemische producten die mogelijk toxisch zijn, waaronder kankerverwekkende moleculen (acetaldehyde, acroleïne, formaldehyde). De e-sigaret bevat geen teer of koolstofmonoxide, waardoor ze minder toxisch lijkt dan een “echte” sigaret, maar ze wordt zeker niet beschouwd als een hulpmiddel om te stoppen met roken.

Zal je ook leuk vinden

Afbeelding
advice nourir mini
Zwangerschap

Emoties vanaf de 1e maanden

9 maanden goed eten: de regel van 3

Afbeelding
advice nausees mini
Zwangerschap

Emoties vanaf de 1e maanden

5 oplossingen tegen misselijkheid

Afbeelding
advice sophrologie mini
Zwangerschap

Emoties vanaf de 1e maanden

Serener dan ooit dankzij de sofrologie