#ACTUALITEIT

Onze doelstelling: koolstofneutraal tegen 2030

Mustela s'engage pour le climat - objectif neutralité carbone d'ici 2030
Sneller gaan in de strijd tegen klimaatverandering: het is met dit doel voor ogen dat Mustela en 500 andere bedrijven en merken die het B Corp-label dragen een gewaagde mobilisatie hebben ingezet. Tijdens de COP 25 heeft deze groep zich ertoe verbonden om tegen 2030 koolstofneutraliteit te bereiken. Kom meer te weten over deze ongeziene actie.

Een sterk engagement om de ecologische transitie te versnellen


COP 25: een kader om de opwarming van de aarde te bestrijden. 

In 2019, van 2 tot 13 december, was Madrid gastheer van de 25e klimaatconferentie van de Verenigde Naties, ook wel COP 25 (Conference of Parties) genoemd. Met als doel de opwarming van de aarde onder de 2 graden te houden, was de slogan van dit vlaggenschip "Tijd voor actie". Een dergelijke verbintenis impliceert onvermijdelijk een drastische vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. 


Klimaatactie als nooit tevoren 

COP 25 was het perfecte kader voor Mustela en meer dan 500 andere B Corp gecertificeerde bedrijven en merken (30 uit Frankrijk) om een ambitieus engagement aan te gaan om de ecologische transitie te versnellen: het bereiken van koolstofneutraliteit tegen 2030. Deze datum is 20 jaar vroeger dan wat het akkoord van Parijs 2015 voorzag (onder meer ondertekend door Frankrijk). Deze belofte vertegenwoordigt de breedste en meest ambitieuze klimaatactie die door een wereldwijde groep van bedrijven werd ondernomen.


Koolstofneutraliteit - wat is dit eigenlijk?


"Koolstofneutraal" zijn of een "netto nul-koolstofvoetafdruk" hebben betekent dat een bepaalde entiteit niet meer broeikasgassen uitstoot dan de aarde daadwerkelijk kan absorberen. 

Met andere woorden, "koolstofneutraal" zijn betekent: 
-    de CO2-uitstoot zeer significant verminderen
-    de resterende CO2-uitstoot compenseren door actief deel te nemen aan het behoud en de ontwikkeling van natuurlijke "koolstofputten" of CO2-absorberende reservoirs zoals bossen of weilanden bijvoorbeeld, of door ecosystemen te herstellen, of door deel te nemen aan biologische en regeneratieve landbouw, het behoud van de biodiversiteit, enz.
-    deze aanpak zo breed mogelijk promoten bij andere bedrijven om hen aan te moedigen dezelfde acties te ondernemen.

Deze acties moeten ook worden gemeten. Elk jaar moeten wij bij Mustela, net als alle andere ondertekenaars, verslag uitbrengen over de evaluatie van onze uitstoot en de middelen die we gebruiken om onze CO2-uitstoot te compenseren.


Mustela, reeds lange tijd, een geëngageerd merk    

Maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen sinds meer dan 16 jaar!

Ons engagement om tegen 2030 koolstofneutraliteit te bereiken is een bijkomende stap in onze jarenlange militante aanpak om de impact van onze producten op mens en milieu tot een minimum te beperken. Zestien jaar geleden hebben we een MVO-aanpak ingevoerd die sindsdien tastbare resultaten heeft opgeleverd.

Een paar voorbeelden:
Onze eco-design aanpak, geïmplementeerd in 2010, die ons in staat stelde om:
-    129 ton plastic te besparen
-    78 ton karton te besparen
-    100% van onze flessen recycleerbaar te maken

Op onze enige productielocatie in Frankrijk, in Epernon (Eure-et-Loire), hebben we ons energieverbruik verlaagd:
-    - 13,4% voor elektriciteit
-    - 25% voor gas
-    - 20% voor water
(resultaten geregistreerd in 2010 en 2018, op onze site in Epernon, voor 100 geproduceerde eenheden)

Bovendien is de elektriciteit die we op deze site kopen 100% hernieuwbaar (wat betekent dat voor 100% van de elektriciteit die we gebruiken, 100% "groene elektriciteit" in het netwerk wordt teruggestort).


Het B Corp label

We zijn er trots op dat we sinds 2018 B Corp gecertificeerd zijn. Dit baanbrekende, internationale en veeleisende label, gecreëerd door een NGO, wordt toegekend aan bedrijven met een drievoudige (maatschappelijke, ecologische en economische) positieve impact. Mustela is het eerste Franse dermo-cosmetisch merkt dat het B Corp certificaat draagt.


Volgende stap: zero afval

In het kader van ons continu verbeteringsproces gaan we nog een stapje verder in het eco-ontwerpen van onze producten en meer in het bijzonder in de vermindering van verpakkingen. Met dit in het achterhoofd voeren we sinds juni 2020 een experiment uit in twee apotheken in Parijs: de bulkverkoop van babyhygiëne- en huidverzorgingsproducten.