Meteen naar de content

Serener dan ooit dankzij de sofrologie

4 min Updated op mei 31, 2024

Femme blonde enceinte qui est assise sur un ballon et qui se regarde le ventre
Houd stress en emoties op een aangename manier in de hand zodat je je zwangerschap en bevalling in alle sereniteit kan beleven, en dat allemaal dankzij de sofrologie. Een techniek als geen ander die spierontspanning, een diepe ademhaling en een positieve mentale concentratie combineert.

De bondgenoot voor een zen en tonische zwangerschap

 

Sofrologie is meer dan zomaar een therapie, het is een kunst die u helpt (beter) in het leven te staan. De voordelen zijn talrijk, zowel tijdens als na de zwangerschap …

Om beter te herstellen: de sofrologie laat je geest en spieren ontspannen om je lichaam tot rust te brengen zodat het optimaal kan herstellen, onder andere door een kwalitatieve nachtrust.

Om beter om te gaan met emoties: dankzij visualisatietechnieken kan je je stress overwinnen en afstand nemen van emoties die je innerlijke rust in de weg staan. Zo ervaar je minder toxische effecten (hoofdpijn, rugpijn, spijsverteringsproblemen, geïrriteerde huid …).

Om je zelfvertrouwen terug te winnen: door middelen aan te reiken om negatieve gevoelens om te zetten in positieve verwachtingen, krijg je meer zelfvertrouwen en een optimistischere ingesteldheid. Dat zijn allebei hoekstenen van een evenwichtige geest en een goede gezondheid.

Om jou beter voor te bereiden op de bevalling: de traditionele voorbereiding is al in grote mate geïnspireerd op de sofrologie. Vanaf de vierde zwangerschapsmaand kan je je nog meer toespitsen op deze techniek door advies in te winnen bij een gespecialiseerde vroedvrouw (vraag informatie bij je kraamafdeling) om zo beter om te gaan met stress en weeën.

 

De basis: ademhaling en visualisatie

 

Door spierontspanning te combineren met de voordelen van diepe ademhaling en positieve visualisatie kan de sofrologie het stressniveau echt verlagen. Als je regelmatig oefent, kan je niet alleen sereen in het leven staan, maar ook de technieken van deze methode beter beheersen om ze op de dag van de bevalling zonder moeite toe te passen.



Het geheim van buikademhaling



De geest beïnvloedt het ritme van de ademhaling en omgekeerd. Je ademt beter vanuit de buik in plaats van je bovenste luchtwegen open te zetten (die daardoor gekneld zitten in uw borstkas). je longen en middenrif worden op die manier beter benut. je cellen krijgen bijgevolg meer zuurstof en uw hartslag daalt, waardoor je je beter kan concentreren en u je emoties beter onder controle kan houden. Deze buikademhaling kan 2 tot 3 keer per dag geoefend worden, en ook in situaties van stress, vermoeidheid of angst.

Toepassing: installeer jou comfortabel met één hand op uw buik, sluit je ogen, en ontspan je spieren en kaken. Adem 2 keer traag in door de neus door je buik en vervolgens je borst omhoog te duwen; adem uit met ontspannen schouders. Adem vervolgens normaal in door de buik en laat het uitademen geleidelijk aan langer duren. Doe dit 2 à 3 minuten lang voor u je ogen weer opent.



Het geheim van visualisatie



Jezelf dwingen om niet gestresseerd te zijn, leidt nergens toe: negatieve gedachten overheersen altijd. Behalve als je positieve visualisatie inzet en zo de negatieve spiraal een halt toeroept en je zelfvertrouwen een boost geeft. Je kan dit toepassen in een actieve vorm (je voelt je eigen bewegingen) of in een passieve vorm als toeschouwer (je ziet jezelf de handelingen uitvoeren). Om te ontspannen, kan je je een droomlandschap voorstellen dat je graag aan uw kind wilt tonen. En om je zelfvertrouwen een boost te geven, kan je je een succes inbeelden dat voor jou belangrijk is, zoals de goede ontwikkeling van je baby.

Toepassing: Installeer je comfortabel, sluit je ogen, adem langzaam in door de neus terwijl je je buik dikker maakt, en adem langzaam uit. Doe dit 3 keer. Zorg vervolgens voor een regelmatige ademhaling en ontspan je gezicht, van je voorhoofd tot je schouders. Begin dan met de visualisatie. Neem de tijd om alles volop te beleven en laat de beelden daarna langzaam vervagen. Adem 2 keer diep in, rek je eens goed uit en open weer je ogen.

Meer artikels
Quelles sont les méthodes pour accoucher en toute sérénité ?
Welke methode om in alle rust te bevallen?
Om de grote dag volledig en sereen te beleven, gaat er niets boven rustig en goed voorbereid zijn. Tegenwoordig worden methoden verstrekt door een verloskundige... Lees meer
Plateau en bois avec des croissants et un café
5 oplossingen tegen misselijkheid
Misselijkheid komt vaak voor in het begin van de zwangerschap. Ook al is het niet ernstig, het is wel storend. Het is echter zelfs zonder... Lees meer
Femme enceinte allongée dans un lit
Goed slapen…is een noodzaak!
Slapen is allesbehalve tijdsverlies. Het is zelfs een onmisbare activiteit om stemmingswisselingen en concentratieproblemen tegen te gaan, de spieren en ademhaling efficiënt te laten werken... Lees meer
{"statementLink":"","footerHtml":"","hideMobile":false,"hideTrigger":false,"disableBgProcess":false,"language":"en","position":"left","leadColor":"#146ff8","triggerColor":"#146ff8","triggerRadius":"50%","triggerPositionX":"right","triggerPositionY":"bottom","triggerIcon":"people","triggerSize":"medium","triggerOffsetX":20,"triggerOffsetY":20,"mobile":{"triggerSize":"small","triggerPositionX":"right","triggerPositionY":"bottom","triggerOffsetX":10,"triggerOffsetY":10,"triggerRadius":"50%"}}